Dvoulampovka "TRUD"

Technický list

Model                         Dvoulampovka "TRUD"

Výrobce                     Amatérský výrobek

Rok                             1950-55 (?)

Zapojení, rozsahy    Přímozesilující 2+1 elektronkový jednookruhový přijímač se zpětnou vazbou pro příjem v AM pásmech KV, SV a DV,

Osazení                       EF12 - EL11 - AZ11

Napájení                     střídavá síť, napětí 120 až 220 V

Reproduktor               dynamický s buzeným magnetem, Ø 200 mm

Skříň, materiál            dřevěná hranatá na šířku, povrch šelak, v průčelí tříbarevná tabulová podsvětlená stupnice v bakelitovém rámečku, ZS eivdentně amatérská výroba z dřevěné překližky

Rozměry (švh)           445 x 260 x 190 mm

Zdroj údajů                  Sdělení v diskusi sběratelů v Knize vzkazů - web radiojournal.cz

Stav přístroje              skříňka má dýhy bez poškození, drobné oděrky a otěry v laku, brokát mírně znečištěný. Uvnitř běžné znečištění prachem. Na prostředním dvojitém ovladači nejde povolit červík menšího knoflíku, zakapáno petrolejem. Kvůli tomu nebylo zatím vymontováno šasi ze skříňky, proto není zatím známo uspořádání součástek pod šasi, skříňka nemá spodní servisní výřez.

RESUMÉ: V průběhu dnešního dne se podařilo vyjmout šasi ze skříňky. Jde o amatérskou práci z období cca 1950 s odvoláním na kopii ceníku podniku Domácí potřeby Praha, r. 1955, poskytnutého kolegou V. Cingelem. V oddíle ceníku pro rádiové skříňky je uvedena dřevěná skříňka typu "TRUD" s nákresem, podobná skříňce této dvoulampovky.

K tomu mi dnes (28. 12.) napsal kolega J. Hájek následující dodatek

Ahoj Franto,

skříňka s označením TRUD (TRUhlářské Družstvo) se vyráběla až po 50. roce. Skříňka, ve které je Tvoje dvojka je vyrobená za války nebo těsně po válce, kdy bylo ubastlené toto rádio. Ten ceník mám také, je z roku 1957. Ty stupnice se vyráběly již od 40. let až do konce let 50. Pozná se to podle popisů stupnic. Počátkem 60. let se tento sortiment začal postupně z obchodů vytrácet. Zbytky šly do výprodejů v elektrobazarech a nové typy už nebyly. Muselo se více improvizovat, v obchodech bylo více továrních přijímačů, ale pro amatéry nabídka chudla. Pamatuji si že v 70. a 80. letech schánění součástek na stavbu podle Amatérského rádia bylo docela dobrodružství.

Skříňka označená v ceníku r. 1955 "TRUD" má skutečně poněkud větší rozměry, než uvádím, ale název pro tuto amatérskou dvoulampovku už necháme... A také předpokládané datum vzniku této dvoulampovky nemusíme nutně měnit.

Sestava stupnice přijímače je typu P2; tyto stupnice vyrábělo Lidové družstvo zámečnické ZAMPRA v Praze (viz foto štítku na obr. č. 17) a byly prodávány prostřednictvím obchodní sítě Elektry - Domácích potřeb. Stupnice se dodávaly v několika provedeních, dokonce i pro superhety s magickým okem (viz obr. č.18 a 19).  Balení obsahovalo kromě stupnice upevněné na štítu s kladičkami také ladicí bubínek, objímky osvětlovacích žároviček a další drobný montážní materiál.

V přijímači je použita třírozsahová cívková souprava, cívky jsou upevněny na desce za dvojitým hvězdicovým přepínačem (obr. 14 a 15). Použitý reproduktor má buzený magnet. Budicí cívka je uložena pod krytem, přívody k cívce jsou vedeny souběžně s přívody ke kmitačce, viz obr. 16, a do cívky vstupují v zadní části koše vedle kmitačky. Stejnosměrný odpor cívky je 2500 Ohmů.

Před demontáží šasi bylo nezbytné odvrtat poškozený a rezavý červík malého knoflíku. V té souvislosti budiž poznamenáno, že mezi nejhorší případy koroze které znám patří, když železný červík důkladně zrezaví v mosazném středu knoflíku. Jak to dopadlo ukazují obr. 11 a 12.

V přijímači byly zjištěny tyto hlavní závady: přerušené primární vinutí síťového trafa, přerušené primární vinutí výstupáku, vadné oba fitrační elektrolyty. Přijímač je uložen v depozitu a čeká na opravu.

Závěrem děkuji všem, kteří k tomuto tématu diskutovali v knize vzkazů na stránkách "radiojournal.cz".