Surcouf (avec cadre)

Technický list

Model                        SURCOUF (avec cadre = s ferritovou anténou)

Výrobce                     Océanic, ITT Océanic; Paris

Rok                             1954 (?)

Zapojení, rozsahy       5+2 elektronkový sedmiobvodový superhet s VF předzesilovačem pro AM rozsahy DV, SV a 2x KV MF=455kHz.

Osazení:                     6F31, ECH81, EBF80, 6F31, EL84, EM34, EZ80

Napájení                     střídavá síť, napětí 115-245V

Reproduktor               Dynamický s permanentním magnetem, oválný tvar, 200 x 150 mm.

Skříň, materiál           dřevěná s avantgardní architekturou prosvíceného plastového průčelí, zaoblené tvary se zvýrazněnými boky

Rozměry (švh)           508 x 318 x 254  mm

Zdroj údajů                  E: Erb: Surcouf2  tam i jakési divně nakreslené schéma. Zapojení a parametry indikátoru vyladění EM34 zde: EM34  Zapojení a paraletry elektronek 6F31=6AU6 zde

Poznámka:                  Údaje na webu E. Erba referují o pozdějším modernizovaném provedení tohoto přijímače s plně novalovým osazením (ECH81, EBF80, EF80, EL84, EM80, EZ80) a s přepínáním vlnových rozsahů klávesami. Schéma, které je přílohou reference webu radiomuseum, je amatérsky provedený výkres, kde jsou elektronky zobrazeny způsobem obvyklým ve francouzské radiotechnice někdy v roce 1928, tj. bez symbolu baňky elektronky. Mimoto je výkres schématu nepřesný. Přijímač o kterém zde referuji, je o generaci starší, osazený smíšenou řadou, kde první elektronka 6F31 je zapojena jako VF předzesilovač a 6F31 před koncovou EL84 pracuje jako NF předzesilovač v triodovém zapojení. U tohoto přijímače se přepínají vlnové rozsahy "klasickým" knoflíkem s indikací zvoleného pásma otočným návěštím. Prostřední malý knoflík ovládal natáčení ferritové antény (funkce "CADRE"), která u tohoto přijímače neexistuje, neboť ji kdysi kdosi urval, viz torzo plastového sloupku a koncovky bowdenu na obr. č. 11. Její cívky se zapojovaly do vstupních obvodů přepínačem vlnových rozsahů.

Stav přijímače: Prvních 8 fotek v galerii ukazují stav přijímače po renovaci, včetně náladových snímků rozzářeného plastového průčelí. Následují fotky nálezového stavu a jednotlivých stadií postupu renovace. Jak je zřejmé z fotek, lak skříňky byl v nálezovém stavu dosti poškozený, ale dýhování zachovalé. Po renovaci laku je skříňka téměř "k nepoznání" zkrášlena...

Závažnou závadou byl zcela spálený síťový transformátor. Prohlídka zapojení prokázala, že zničení trafa způsobil nekompetentní zásah amatéra, který spojil katodu nepřímožhavené EZ80 se společným žhavicím okruhem, jehož jeden pól je pochopitelně ukostřen. Přímý zkrat z katody na kostru sice usměrňovačka vydržela, ale trafo muselo hořet a smrdět hodně dlouho, než definitivně umřelo. Viz smutné fotky vinutí spáleného doslova na uhel. Ke konstrukci trafa použil výrobce nepochybně velmi kvalitní plechy s dobrým sycením, aby nebylo příliš rozměrné a vešlo se pod nevysoké šasi. Originální náhradní trafo se nenacházelo široko daleko, natožpak "po ruce", a tak jsem zkoušel co dům dal. První pokus s menším trafáčkem nevyšel, protože napětí linky 6,3V pro žhavení elektronek a pro čtyři osvětlovací žárovky kleslo na 5,5V. Tzn., že elektronky by byly trvale podžhaveny. Bohužel jsem nenašel jiné východisko, než použít staré dobré asfalťáské trafo z pradávných časů amatérských stavebnic - výrobek ZVS Dubnica "Sieťový transformátor 100 mA". Dubnické trafo se samozřejmě nevešlo do koutečku pod šasi, kde skončil svůj hrdinný boj původní francouzský síťový transformátorek, ale elektronky i žárovky dostaly to svoje - a rádio hrálo. Samozřejmě až poté, co byla vyměněna celá zpuchřelá kabeláž, řada svitkových kondenzátorů a vyváženy VF obvody.

Plastové ozdoby s pozlátkem byly v místech škrábanců a otluků retušovány zlatavým lakem pro modelářské hobby.

Hotový přijímač nejen velmi dobře hraje a je (díky VF předstupni) citlivý, ale moc krásně svítí a přiznám se, že pohled na rozsvícené průčelí, výtvor francouzského rádiodesignéra s fantastickou fantazií, jsem si v dílně dopřával několik večerů, než bylo rádio zařazeno tam, kam patří: do sbírky.